Drugi odcinek specjalny z okazji 60-lecia Doctor Who to Wild Blue Yonder. To najbardziej tajemnicza z rocznicowych historii. Nawet informacje o niej w nowym Doctor Who Magazine są ocenzurowane. Czego się dowiedzieliśmy? Uwaga na drobne spoilery.
Wild Blue Yonder to odcinek enigma. To tutaj może wydarzyć się najwięcej fanserwisu, gdyż o tej historii nie wiemy prawie nic. Prawdopodobnie całość była kręcona w zamkniętym studiu. Jedno jest pewne – to historia, w której jest Czternasty Doktor i Donna.
Wild Blue Yonder – podstawowe informacje
- Emisja: 2 grudnia (sobota) na BBC One, a w Polsce na Disney+.
- Scenariusz: Russell T Davies.
- Reżyseria: Tom Kingsley.
- Obsada: David Tennant, Catherine Tate, [usunięto], [usunięto], [usunięto].
- Nowelizacja: premiera 7 grudnia (ebook) i 11 stycznia 2024 (książka). Jej autorem jest Mark Morris.
Opis odcinka: TARDIS zabiera Doktora i Donnę w daleką podróż w tajemnicze miejsce i opuszcza ich pośrodku wrogich działań.
Cytat:
Doktor: … Jest jedna nadzieja. Mechanizm na pokładzie TARDIS zwany SPPWS. System Przemieszczania Przy Wrogich Sytuacjach. Jeśli TARDIS jest w niebezpieczeństwie to odlatuje.
Donna: Dokąd?
Doktor: Gdziekolwiek. Wróci tylko wtedy, gdy niebezpieczeństwo zniknie. Wyłączyłem to lata temu. Bo wiesz, nigdzie bym nie wylądował. Kiedyś spędziłem trzy lata na orbicie i pomyślałem: Och, wyłącz SPPWS. Jeśli TARDIS się odbudowuje, może to się włączyło z powrotem.
Donna: To oznacza, że wylądowaliśmy pośrodku niebezpiecznej sytuacji?
Doktor: Taaa.
Donna: Jest tu coś tak złego, że TARDIS uciekła?
Doktor: Tak.
Donna: To chodźmy i skopmy temu czemuś tyłek!
Russell T Davies o odcinku
Showrunner nie ukrywa, że nie zdradzi za dużo. Jest to celowy zabieg. Jak podaje DWM, w zwiastunie mamy zobaczyć tylko jedną scenę z tego odcinka, ja jednak podejrzewam, że jest ich ciut więcej: np. krzyczący Czternasty.
Davies opowiada:
To tajemniczy odcinek. Nawet nie ogłosiliśmy, że [usunięte]. Wiemy, że przecieki szybko się wydostają. Chciałem wziąć jeden odcinek i powiedzieć, że mamy go chronić i nic o nim nie mówić.
Co jednak zdradza? Dostaniemy zabawną scenę przed czołówką. Była kręcona w plenerze i nikt tego nie zauważył. Sam tytuł odnosi się do oficjalnego utworu sił powietrznych USA i oznacza „wojsko idące na wojnę”.
To, co najważniejsze w tym odcinku to świadomość, że miałem Davida i Catherine. To dwoje moich ulubionych aktorów. Dwójka najlepszych w Wielkiej Brytanii. Chciałem, żeby w jednym z odcinków wyciągnąć z nich jak najwięcej. W pierwszym Meep wszystkich przyćmiewa, a trzeci to historia Zabawkarza. David i Catherine robią w nich świetne rzeczy, ale właśnie drugi odcinek to była szansa, by się na nich skupić. Żeby zobaczyć, gdzie Doktor i Donna się podziewali, co myśleli, jacy są w ekstremalnych sytuacjach i jak teraz na siebie zareagują. Jest piękny. To mistrzostwo aktorskie. Nie można od nich oderwać wzroku. Wnoszą inteligencję, przenikliwość, spryt. Ta dwójka najlepiej tworzy żarty. Są najlepszymi przyjaciółmi, to bardzo rzadkie w aktorstwie. Nie uważam, żeby aktorzy musieli się przyjaźnić. Dobrzy wypadną dobrze bez względu na to z kim grają. Możesz umieścić ich w scenie ze skwierczącym głównym aktorem lub z Dalekiem, a oni są świetni. Ich przyjaźń to ułatwienie, a to dla mnie wyzwanie. Zaczynasz robić się leniwy, gdy piszesz skrótowo. To sprawiło, że usiadłem i pomyślałem, jak mogę wsadzić ich w miejsca, w których nie byli, a także co mogą powiedzieć, czego jeszcze nie powiedzieli.
W tym odcinku zdecydowanie przydał się większy budżet. Showrunner cieszy się, że nie musiał dokładnie wyliczać, na co ich stać i ile ujęć mogą zrobić. Użyto tutaj dużo green screenu, ale są też ujęcia w studiu, protetyka i efekty specjalne. Odcinek to reżyserska wizja.
To interesujące zobaczyć, jak reżyserzy oglądają ten odcinek. Reżyserzy przychodzą, by pracować nad nowymi odcinkami, np. był u nas Peter Hoar, który obejrzał wszystkie odcinki specjalne i ten podobał mu się najbardziej. Gdy rekrutowaliśmy reżyserów, każdy chciał pracować nad tym odcinkiem specjalnym.
Showrunner chwali reżysera Toma Kingsleya. Reżyserował on m.in. This is Going to Hurt, ale ekipa pokochała jego pracę nad brytyjskimi Ghosts, a z Wild Blue Yonder miał poradzić sobie naprawdę dobrze.
RTD ujawnił jakie pięć słów pojawi się w odcinku: Southampton, warzywo, fasola, gwiezdny i Przypływ (Flux).
Historia Przypływu i Dziecka Spoza Czasu jest nieznacznie poruszona w tym odcinku, by docenić świetną pracę Chrisa Chibnalla i pokazać, że to również jest częścią naszej historii.
Na koniec Davies podsunął zagadkę wspominając kolejne słowa (to szyfr – może jakieś anagramy?):
Gdy już rozwiążecie „Fenslaw, Collis, Brate” to wszystko wskoczy na swoje miejsce.
Źródło: Doctor Who Magazine #597
Dziennikarz, uwielbia herbatę i wino. Kocha Dwunastego Doktora i Donnę. W wolnej chwili wychodzi z domu, bo nie znosi samotności. Uwielbia życie w mieście. Ogląda dziesiątki seriali, śledzi i bawi się popkulturą, gra na konsoli. Stara się rozbawiać ludzi w każdej możliwej okazji, żeby świat nie był ponury. Ogarniacz czasu i przestrzeni.